دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه فردوسی در دیدار با روسای دانشگاه‌های افغانستان:

غرب باید حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را از ایران بیاموزد

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه سهم پیشرفت دانش در سده‌های اخیر دچار رکود و جمود شده است تاکید کرد جهان غرب باید حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را از ما فرا بگیرد.
کد خبر : 236751

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر محمد کافی در دیدار با تعدادی از روسا و اساتید دانشگاه‌های افغانستان که با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد حضور یافته بودند ضمن اظهار تأسف و تأثر نسبت به شرایط ناامنی و جنگ‌های تحمیلی در کشورهای منطقه گفت: جنگ و ناامنی شرایط خوبی برای رشد علمی نیست. در زمان جنگ تحمیلی ایران و رژیم بعث عراق دانشگاهیان نیز در جبهه‌ها حضور داشته و مشارکت می‌کردند.




رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: ما نمی‌خواهیم یک الگوی غیر ایرانی را دربست بپذیریم بلکه می‌خواهیم آن را ایرانی و بومی کنیم.


او افزود: نکته مهم در آموزش عالی، نقش دانشگاه در زندگی مردم و جامعه است. مأموریت اولیه دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی متخصص است اما فقط انتقال دانش از نسلی به نسل دیگر نمی‌تواند کافی باشد و مرحله مهم‌تر از آن تولید دانش است. اصالت پژوهش ازآن‌جهت اهمیت دارد که اگر قرار باشد دانشی منتقل شود ابتدا باید دانش ایجاد گردد.


کافی سهم ایران و افغانستان را در تاریخ علم بسیار بالا دانست و ابراز تأسف کرد که در سده‌های اخیر سهم پیشرفت دانش دچار رکود و جمود شده است.


او گفت: همه می‌دانیم که امروزه آنچه اقتدار می‌آورد، اقتدار در علم و فناوری است و این اقتدار زمانی به دست می‌آید که دانشگاه‌ها تقویت شده و علم و فناوری را در چرخه تولید و تجاری‌سازی قرار دهند. فرهنگ ایران و افغانستان بسیار غنی است، جهان غرب باید حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را از ما فرا بگیرد.


رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ابراز امیدواری کرد دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه‌های افغانستان بتوانند از ظرفیت‌های علمی یکدیگر بهره برده و تلاش شود تا هردو ملت از نتایج این همکاری‌های علمی بهره‌مند شوند.


در پایان این نشست نیز اساتید و روسای دانشگاه‌های افغانستان نظرات و درخواست‌های خود را پیرامون همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد بیان کردند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب